ساندویچ پانل پلی استایرن چیست و با ساندویچ پانل پلی یورتان چه تفاوتی دارد؟ - آریا بارون


ساندویچ پانل پلی استایرن چیست و با ساندویچ پانل پلی یورتان چه تفاوتی دارد؟ - آریا بارون

ساندویچ پانل پلی یورتان سقفی Shadowline پوششی مناسب برای سقف در دمای بین 30- تا 70+ درجه سانتیگراد می باشد.
- باید عایق خوبی در برابر سرما و گرما وجود داشته باشد.
- اگرچه سبک است، اما می تواند بارهای زنده و مرده روی سقف را تحمل کند.
- در برابر باران و برف کاملا غیر قابل نفوذ و غیر قابل نفوذ است.
- مقاوم در برابر زلزله باشد.
- دارای مقاومت در برابر آتش مناسب برای استفاده مورد نظر است.
- در مقابل خورشید، خورشید و تابش زندگی مناسب و کافی داشته باشید.
- نگهداری و تعمیرات ساده، آسان و کم هزینه است.
- زیبا و پر زرق و برق باشید.
شکل و اندازه پروفیل ذوزنقه ای و لایه رویی و همچنین تعداد ذوزنقه ها در پانل تعیین کننده مقاومت فشاری ساندویچ پانل سقفی است. ساندویچ پانل سقف مناسب باید متناسب با فاصله تکیه گاه های فونداسیون و شیب سقف، میزان بارش برف در منطقه، حداکثر فشار باد و فشار سایر بارهای روی سقف محاسبه شود. و مشخص شده است. به عنوان مثال در مناطقی که برف وجود ندارد و یا در پروژه هایی که فاصله پایه های نگهدارنده پانل ها به یکدیگر نزدیک است، استفاده از ساندویچ پانل های بزرگ ذوزنقه ای تنها باعث سنگین شدن و هزینه های غیر ضروری بی مورد سقف می شود. یا هنگامی که شیب سقف تند است، استفاده از پله های بزرگ ذوزنقه ای حتی در مناطق برفی غیر اقتصادی است. از این رو تمامی سازندگان معتبر اروپایی و حتی ترکیه ای انواع ساندویچ پانل سقفی را با اندازه های مختلف ذوزنقه تولید می کنند تا خریدار بتواند همواره بر اساس محاسبات فنی ساندویچ پانل مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کند.
پانل های با عرض 1.2 متر دارای اتصالات لپ کمتر، مصرف پیچ کمتر، هزینه حمل و نقل کمتر و سرعت نصب کمتر، سقف را بی جهت سنگین نمی کند و نسبت به پانل های باریک سنتی برای خریدار مقرون به صرفه تر خواهد بود. آریا بارون پانل هایی با عرض 1.2 متر را برای اولین بار در ایران و تقریباً همزمان با سازندگان اروپایی تولید می کند و البته چندین مدل سقف با پروفیل های ذوزنقه ای مختلف برای سقف های مختلف و شرایط آب و هوایی مختلف همچنان در سبد محصولات آریا طولانی است. باران

 

انواع ساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن یک فوم عایق ساخته شده از پلیمر آروماتیک مصنوعی است. از این ساندویچ پانل ها در ساخت و ساز برای عایق کاری سازه ها استفاده می شود. ساندویچ پانل پلی استایرن سبک وزن بوده و به راحتی نصب می شود و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. همه اینها در کنار کاربردهای متعددشان باعث محبوبیت ساندویچ پانل پلی استایرن شده است. پلی استایرن انواع مختلفی دارد و به روش های مختلفی تولید می شود:
GPPS یا پلی استایرن معمولی: از این پلی استایرن در لوازم برقی و الکترونیکی، یخچال و ماشین، لوازم برقی و ... استفاده می شود. در ساخت استفاده می شود. این پلی استایرن های رایج که در بازار به کریستال نیز معروف هستند، دارای خواص دی الکتریک و استحکام بسیار بالایی هستند. از دیگر خواص این نوع پلی استایرن می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه و مقاومت در برابر حرارت اشاره کرد. پلی استایرن معمولی با وجود تمام خواصی که دارد در ساخت ساندویچ پانل استفاده نمی شود.
پلی استایرن بادوام یا HIPS: نوع دیگری از تولید پلی استایرن تولید پلی استایرن بادوام است که می توانید با نام تجاری Hympec از بازار خریداری کنید. پلی استایرن بادوام بیشتر در تولید لوازم خانگی و لوازم ورزشی استفاده می شود. این نوع پلی استایرن نیز مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد اما خواص لازم برای ساخت ساندویچ پانل را ندارد. بنابراین در ساخت ساندویچ پانل پلی استایرن به طور کلی از این نوع پلی استایرن استفاده نمی شود.
پلی استایرن منبسط شده یا EPS: این یک پلیمر سفت سفید است. برای تولید این پلی استایرن، یک عامل کف کننده به پلیمر پلی استایرن اضافه می شود. این نوع پلی استایرن عایق صوتی و حرارتی خوبی است و در ساخت ساندویچ پانل کاربرد دارد. ساندویچ پانل پلی استایرن کاربردهای گسترده ای دارد. از این ساندویچ پانل ها در ساخت سالن های صنعتی، کارخانه ها، سردخانه ها و سقف ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود.

 

کاربرد ساندویچ پانل پلی استایرن در دیوار و سقف چیست؟

ساندویچ پانل پلی استایرن به طور گسترده ای برای روکش دیوارهای سازه های مختلف استفاده می شود. با این ساندویچ پانل ها می توانید دیوار سالن های صنعتی مانند سالن های پرورش دام و طیور، پرورش قارچ، کارخانه ها، انبارها، ساختمان های مسکونی و انواع سوله ها را عایق بندی کنید. بزرگترین ویژگی ساندویچ پانل پلی استایرن عایق بودن آن در سرما می باشد. این ویژگی این پنل ها از انتقال حرارت بین فضای داخلی سالن ها و ساختمان ها جلوگیری می کند. انتخاب نوع عایق ساندویچ پانل به خصوص در ساخت ساختمان هایی که حفظ دمای داخلی ساختمان اهمیت دارد باید با دقت بیشتری انجام شود. ساندویچ پانل پلی استایرن بهترین عایق برای پوشش دیوار سردخانه هایی است که برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده می شود. اگر قصد استفاده از ساندویچ پانل های پلی استایرن را برای پوشش دیوار سردخانه دارید، حتما باید از ساندویچ پانل های با ضخامت بالا استفاده کنید. پلی استایرن چگالی کمی کمتر دارد، بنابراین برای عایق کاری بهتر باید از ساندویچ پانل های ضخیم تر استفاده کرد.
از دیگر زمینه های استفاده از ساندویچ پانل پلی استایرن می توان به استفاده از سقف ساختمان ها اشاره کرد. سقف مهمترین قسمت یک ساختمان است که بیش از هر جزء ساختمانی در معرض آسیب فیزیکی قرار می گیرد. به همین دلیل در ساخت سقف ساختمان ها باید از مصالح با کیفیت تر استفاده شود. ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن مانند ساندویچ پانل دیواری برای عایق کاری سقف طراحی و تولید می شود. این ساندویچ پانل در سوله ها، کارخانه ها، انبارها، ویلاهای پیش ساخته، کارگاه های صنعتی و ... کاربرد فراوانی دارد. برای پوشش سقف ها استفاده می شود. ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن مقاومت بسیار بالایی در برابر انتقال آب و حرارت دارد. در گذشته عایق کاری سقف رایج ترین روش عایق کاری سقف اکثر ساختمان ها بود، اما امروزه استفاده از ساندویچ پانل های پیش ساخته رواج بیشتری دارد. ساندویچ پانل سقفی در ابعاد و ضخامت های دلخواه مشتری قابل تولید می باشد.

 

تفاوت بین ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن

مهمترین تفاوت بین عایق پلی اورتان و پلی استایرن قیمت آن است. هزینه ساندویچ پانل پلی استایرن با توجه به نوع، کیفیت و ضخامت، چگالی و ابعاد پلی استایرن متفاوت است. قیمت ساندویچ پانل پلی استایرن سقفی و دیواری نسبت به سایر عایق ها کمتر است و دلیل آن این است که این لایه عایق در برابر حرارت، رطوبت یا صدا مقاومت کمی دارد. یکی از مزایای عایق پلی استایرن این است که می توانید این عایق را در ضخامت و ابعاد مورد نظر خود سفارش دهید. همانطور که چندی پیش خواندید پلی استایرن عایق ضعیف تری نسبت به پلی اورتان است که باعث کاهش قیمت آن شده است. پانل فوم پلی استایرن از نظر عایق حرارتی و صوتی ضعیف تر از پلی استایرن است. یکی دیگر از تفاوت های آشکار بین عایق پلی استایرن و پلی اورتان سبک تر بودن پلی استایرن است. بنابراین در ساختمان هایی که نیاز به عایق حرارتی یا صوتی قوی ندارند، بهتر است از ساندویچ پانل های پلی استایرن برای کاهش بار وارده بر سازه استفاده شود. در ساخت و نصب ساندویچ پانل پلی استایرن سقفی و دیواری یا عایق پلی یورتان سقفی و دیواری تفاوت چندانی وجود ندارد.

  انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 31

برچسب های مهم

مقالاتی درباره کسب و کارهای مختلف

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما