محتوای سئو شده چیست؟ - یاسئومی


محتوای سئو شده چیست؟ - یاسئومی

یکی از مهم ترین بخش های سئو داخلی، داشتن محتوای سئو در سایت است. به طور خلاصه، سئوی محتوا به معنای تولید و بهینه سازی محتوایی است که پتانسیل کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو را داشته باشد و بتواند ترافیک زیادی را از نتایج جستجو ایجاد کند.
در این مقاله با نحوه نوشتن محتوای سئو آشنا می شوید و با روش های سئو نویسی محتوا آشنا می شوید. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه محتوای سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه کنید.

 

محتوای سئو چیست؟

برای درک بهتر معنای محتوای سئو، ابتدا باید ذهنیت درستی در مورد اهداف سئو، انواع محتوا و بهینه سازی محتوا داشته باشید.
سئو چیست؟ سئو یا بهینه سازی موتور جستجو فرآیند بهینه سازی یک وب سایت به منظور نمایش بیشتر وب سایت ما در نتایج موتورهای جستجو است. فرآیند سئو دارای مراحلی است که به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود: سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی. سئوی محتوا زیرمجموعه سئو داخلی است.
سئوی داخلی با بهینه سازی عنوان صفحه و عنوان H1 شروع می شود و سپس تا انتهای محتوای صفحه ادامه می یابد. هدف ما از تولید محتوای سئو، نوشتن محتوایی است که با اصول سئو مطابقت داشته باشد و موتورهای جستجو آن را به خوبی درک کنند. در عین حال این محتوا می تواند به سوالات کاربر به درستی پاسخ دهد و آنها را راضی کند.

 

انواع محتوای سئو چیست؟

قبل از اینکه به نحوه بهینه سازی محتوای سایت خود بپردازیم، بیایید منظورمان از محتوا را توضیح دهیم. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اشکال شامل متن، تصاویر، ویدئو، صوت، اینفوگرافیک یا ترکیبی از اینها است.

به طور کلی انواع مختلف محتوا عبارتند از:

  • پست های وبلاگ سایت: این قالب رایج ترین قالب محتوا است. یک پست می تواند ترکیبی از متن، تصویر و ویدئو باشد. مقالات را می توان با مطالب مختلف، فهرست، آموزش، اخبار حاوی اطلاعات کلی نوشت.
  • صفحات ثابت: محتوای یافت شده در صفحات ثابت سایت، مانند صفحه درباره ما.
  • صفحات محصول: محتوایی که محصولات یا خدمات یک سایت را تبلیغ می کند.
  • صفحات فرود: صفحاتی که مخصوص استفاده در کمپین های تبلیغاتی PPC یا اولین صفحه ای که کاربر هنگام ورود به سایت با آن مواجه می شود طراحی شده است.

 

چگونه محتوای مناسب برای سئو بنویسیم؟

جدا از هر قالبی که محتوا ممکن است داشته باشد، قوانینی وجود دارد که ما باید برای تولید محتوای سئو در وب سایت رعایت کنیم تا از بهینه سازی آن مطمئن شویم. در زیر به معرفی و توضیح این دستورالعمل ها می پردازیم:

 

1. بهینه سازی محتوا با جستجوی کلمه کلیدی شروع می شود

قبل از اینکه به فکر ارتقای محتوا باشید، باید کلمات کلیدی سایت را جستجو کنید. دو هدف برای آگاهی کاربران از کلمات کلیدی که هنگام استفاده از موتورهای جستجو تایپ می کنند وجود دارد:
نوع محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند را می شناسید و آنها را راضی می کنید.
شما یاد خواهید گرفت که چگونه محتوا را بهینه کنید و شانس آن را برای نمایش در اولین نتایج جستجو افزایش دهید. این به معنای افزایش ترافیک و رتبه سایت در دراز مدت است.
نتیجه جستجوی کلمه کلیدی سه چیز است:
تصمیم درست برای انتخاب کلمه کلیدی هدف
یک سری از کلمات کلیدی طولانی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی را انتخاب کنید
مجموعه ای از کلمات کلیدی مشابه (LSI Keywords) و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی را انتخاب کنید
این اقدامات بخشی از فرآیند سئوی محتوا هستند. به عبارت دیگر:
کلمه کلیدی اصلی باید در URL، عنوان صفحه و عنوان H1 باشد.
کلمات کلیدی طولانی را می توان در عنوان های فرعی استفاده کرد.
سایر کلمات کلیدی مشابه را می توان در زیر عنوان ها و متن اصلی متن یافت.

 

2. از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، عنوان و متن محتوای سایت استفاده کنید

در ابتدای مطلب از کلمات کلیدی استفاده کنید
تقریباً همه شما می دانید که باید از کلمات کلیدی اصلی صفحه در عنوان و عنوان H1 استفاده کنید. نکته مهم در اینجا این است که استفاده از کلمات کلیدی یکسان حداقل یک بار در چند پاراگراف اول متن به همان اندازه مهم است.
یک قاعده کلی وجود دارد که مهمترین بخش یک محتوا همیشه در ابتدا است. بنابراین با این کار می توانید به موتورهای جستجو سیگنال بدهید که محتوای کلی صفحه را به خوبی درک می کنند.
از کلمات کلیدی طولانی در زیر عنوان متن استفاده کنید
هنگامی که یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار می دهید، لازم نیست چندین بار از آن در هر قسمت از محتوا استفاده کنید. در عوض، می توانید از مشتقات آن کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید.
یکی از بهترین راه‌ها برای پیروی از این استراتژی، یافتن کلمات کلیدی طولانی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و ادامه استفاده از آنها به عنوان زیرعنوان متنی است. کلمه کلیدی خود را در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و به پیشنهادات گوگل توجه کنید. این عبارات پیشنهادی، کلمات کلیدی عالی برای استفاده در زیرمجموعه های محتوا هستند.
راه دیگر برای یافتن کلمات کلیدی توجه به سوالاتی است که افراد در گوگل می پرسند و گوگل آنها را در کادر People Also Asks نمایش می دهد. البته این ویژگی هنوز در فارسی دیده نشده است.
از کلمات کلیدی مشابه (LSI) در محتوا استفاده کنید
کلمات کلیدی LSI اصطلاحاتی هستند که از نظر مفهومی مشابه یا مرتبط با کلیدواژه اصلی شما هستند. اما چرا کلمات کلیدی LSI مهم هستند؟
با معرفی فناوری Rank Brain، گوگل شروع به استفاده از آن در الگوریتم رتبه بندی سایت کرد. گوگل با استفاده از Rank Brain سعی در درک معنای کلمات کلیدی و این مشکل در سیستم رتبه بندی سایت خود دارد. اما چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟
ساده ترین راه برای انجام این کار جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر و توجه به عبارتی است که در قسمت جستجوهای مرتبط نتایج جستجو ظاهر می شود.

راه دیگر برای یافتن کلمات کلیدی مشابه استفاده از ابزارهایی مانند نمودار LSI است. این ابزار کلمات کلیدی مشابهی را پیشنهاد می کند که می توانید در متن محتوا از آنها استفاده کنید. این ابزار برخلاف بسیاری از ابزارهای رایج در این زمینه از کلمات کلیدی فارسی نیز پشتیبانی می کند.

 

3. همیشه از محتوای متنی در کنار انواع دیگر محتوا استفاده کنید

موتورهای جستجو همیشه متن را بهتر از انواع دیگر محتوا درک می کنند. بنابراین حتی اگر در انواع دیگر محتوا تخصص دارید، حتما از نسخه متنی در کنار آن استفاده کنید تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند محتوای صفحه را درک کنند.
به عنوان مثال، فرض کنید یک اینفوگرافیک عالی ایجاد کرده اید و می خواهید آن را در یک وبلاگ منتشر کنید. فقط اینفوگرافیک را پست نکنید و مطمئن شوید که محتوای متنی را در محل اینفوگرافیک در پست قرار دهید.
می توانید از همین مفهوم برای انواع دیگر محتوا مانند عکس، فیلم یا صدا استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک پست پادکست به سایت اضافه کرده اید، اشکالی ندارد که جزئیات بیشتری را در زیر اضافه کنید. به عنوان مثال، جاسازی رونوشت نقل قول در یک پادکست می تواند به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند تا موقعیت پادکست را بهتر درک کنند.

 

4. به اهداف اصلی کاربران پاسخ درست بدهید و از همان ابتدا آنها را راضی کنید

قبل از ارسال هر نوع پستی در وب سایت، ابتدا باید از اهداف اساسی کاربران برای یافتن محتوای پست مورد نظر خود آگاه باشید. به عبارت دیگر، باید درک کنید که کاربران با کلمه کلیدی مورد جستجوی شما چه کاری انجام می دهند و به دنبال چه نوع محتوایی هستند.
ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از گوگل است زیرا این موتور جستجو قدرت زیادی برای درک آنچه کاربران برای عبارات جستجوی مختلف می خواهند دارد. برای انجام این کار؛ این موارد را دنبال کنید:
فرض کنید می خواهید در مورد سئو داخلی محتوا بنویسید. اولین قدم این است که این عبارت را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید و نتایج آن را مشاهده کنید. به عنوان و توضیحات اقلام دقت کنید.
اگر به جزئیات آیتم ها دقت کنید متوجه می شوید که گوگل در تلاش است به این سوال کاربران پاسخ دهد. این قالب به شما می گوید که برای نوشتن محتوای خوب به نام سئو داخلی چه چیزی لازم است، شما باید به این سوال پاسخ جامع و واضحی بدهید.
به عبارت دیگر، هدف کاربرانی که این عبارت را جستجو می کنند، خواندن تعریف کامل سئو داخلی است. اگر به پست سایت ما در رتبه بندی گوگل در این جمله دقت کنید، خواهید دید که در محتوای این پست به این سوال پاسخ روشنی داده ایم.

 

5. مطالب طولانی بنویسید

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که محتوای طولانی در نتایج جستجو و در رسانه های اجتماعی بهتر عمل می کند.
اگرچه حقیقت موضوع کاملاً واضح است، اما نباید صرفاً به خاطر طولانی نویسی مطالب بی معنی و اسپم بنویسید و کیفیت آن را فراموش نکنید. کیفیت محتوا همیشه مقدم بر کمیت است. اگر محتوای شما قادر به جذب اشتراک و لایک بیشتر باشد، مطمئناً در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهد داشت، حتی اگر محتوای بسیار طولانی‌تری در سایت‌های دیگر وجود داشته باشد.
در وب سایت رادزاد سعی کردیم مطالب طولانی مانند این را در اختیار کاربران قرار دهیم، زیرا این جایگاه در مقالات سئو کاملا منطقی است. این همان چیزی است که کاربران به دنبال آن هستند و رقبای ما سعی در دنبال کردن آن دارند.

 

محتوای طولانی را بهینه کنید

یکی از راه‌های بهینه‌سازی محتوای طولانی، استفاده از سرفصل‌های فهرست مطالب در بالای پست است تا کاربران بتوانند به راحتی به قسمت‌های مختلف آن پیمایش کنند. با انجام این کار، همچنین این شانس را دارید که گوگل عناوین بخش های مختلف محتوای طولانی شما را به عنوان لینک سایت در نتایج جستجو نشان دهد.

 

6. ارائه لینک های داخلی به سایر محتوای سایت مرتبط

یکی از بخش های دیگر محتوای سئو، لینک سازی داخلی است. حتماً پیوندهایی به سایر صفحات مرتبط در محتوای سایت خود قرار دهید تا کاربران بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات مشابه پیدا کنند. با انجام این کار، موتورهای جستجو نیز سایت شما را بیشتر ردیابی و ایندکس می کنند.
لینک های داخلی یک پیوند معنایی بین محتوای صفحات مختلف سایت ایجاد می کنند که به گوگل کمک می کند تا معنای هر صفحه را بهتر درک کند. هنگام پیوند دادن به صفحات دیگر در سایت، از متن مرتبط استفاده کنید تا بینندگان بتوانند محتوای صفحه لینک شده را بهتر درک کنند.

 

7. ارائه لینک های خارجی به سایر وب سایت های مرتبط و معتبر

علاوه بر لینک دادن به محتوای داخل سایت، بهتر است به محتوای با کیفیت دیگر و خارجی نیز لینک داده شود. این محتوا باید دارای ویژگی های زیر باشد:
به کاربران کمک کنید در مورد آنچه به دنبال آن هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند.
وب سایت مورد نظر از اعتبار زیادی برخوردار است.
در مورد اتصالات خارجی زیاده روی نکنید، اما اگر فکر می کنید استفاده از اتصال خارجی منطقی است، حتما این کار را انجام دهید.

 

8. به خوانایی توجه زیادی داشته باشید

محتوای صفحات سایت باید خوانا باشد. مقاله را به سادگی ننویسید و ساختار آن را طوری تنظیم نکنید که خواندن آن برای کاربران آسان باشد. برای انجام این کار، نکات زیر را دنبال کنید:
از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید.
از فونت های پررنگ و مورب برای برجسته کردن بخش های مهم تر محتوا استفاده کنید.
از لیست ها استفاده کنید
از جملات کوتاه استفاده کنید.
از یک فونت خوانا و نسبتا بزرگ برای خوانایی بیشتر محتوا استفاده کنید
فضای کافی بین پاراگراف ها اضافه کنید

 

9. قسمت های غیر متنی را بهینه کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، محتوا فقط متن نیست و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. هنگام افزودن محتوای غیر متنی به صفحات، حتما آنها را بهینه کنید. رایج ترین محتوای غیر متنی تصاویر هستند و برای بهینه سازی آنها باید شرایط زیر را داشته باشند:
نام فایل تصاویر مناسب ترین است. (شامل کلمات کلیدی)
حاوی متن جایگزین بهینه شده است.
عنوان مربوطه که تصویر را توصیف می کند باید در زیر نوشته شود.

 

10. از داده های ساختاریافته برای توصیف محتوای خود برای موتورهای جستجو استفاده کنید

داده های ساخت یافته به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای صفحه را به درستی درک کنند.
بسته به محتوا، می‌توانید از داده‌های ساختاری مرتبط برای توصیف بهتر محتوا استفاده کنید. طرح‌های متنوعی برای محتوا، ویدیوها، پادکست‌ها، محصولات، دستور العمل‌ها، نقدها و موارد دیگر وجود دارد.
به گفته گوگل، داده های ساختاریافته در سال های اخیر بسیار مهم شده اند و اثرات آن به این زودی ها از بین نمی روند.

 

11. همان صفحات را در یک دسته بندی گروه بندی کنید

در حالی که این ارتباط مستقیمی با سئوی محتوا ندارد، به طور کلی بر سئو تاثیر می گذارد. وقتی گوگل صفحه ای را تماشا می کند، ابتدا به محتوای آن نگاه می کند، سپس می بیند که صفحه متعلق به کدام دسته است.
به عبارت دیگر، شما باید دسته بندی هایی ایجاد کنید که بتوان از آنها برای گروه بندی صفحات استفاده کرد و از آنها برای ساختار سایت استفاده کرد. این بیلد در منوی اصلی سایت و همچنین BradCrumb نمایش داده می شود.
برای انجام بهتر این کار، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:
چندین دسته ایجاد کنید.
به این دسته بندی ها مقداری محتوا اضافه کنید.
دسته بندی سایت ها را بهینه کنید
دسته بندی سایت ها را در منوی اصلی قرار دهید.
مطمئن شوید که سایت BradCrumb به درستی کار می کند.

 

12. همیشه مقدمات CTA یا خروج کاربر را فراهم کنید

قبلا در این مقاله اشاره کردیم که هدف اصلی محتوای سئو جلب رضایت کاربران است، اما به همان اندازه باید برای رسیدن به اهداف تجاری خود تلاش کنیم.
ارسال هر محتوایی در سایت شما باید هدفی داشته باشد. در واقع، انتظار دارید که کاربران محتوای سایت را بخوانند؟ آیا می خواهید فالوورهای بیشتری برای ایمیل خود داشته باشید؟ در این صورت باید ماژول عضویت در خبرنامه ایمیل سایت را در انتهای مطلب به کاربران نشان دهید.
آیا قصد دارید محصولات و خدمات خود را به کاربران بفروشید؟ برای رسیدن به این هدف، باید کاربران را از طریق دکمه‌های فراخوان (CTA) در قلب محتوا به بخش‌های فروش سایت هدایت کنید.
آیا هدف شما این است که کاربران را وادار به کلیک بر روی تبلیغات سایت کنید؟ در این صورت باید این تبلیغات را در حین مطالعه محتوا به کاربران نشان دهید.
آیا می خواهید کاربران زمان بیشتری را در سایت صرف کنند؟ در پایان هر پست محتوای مربوط به هر پست را قرار دهید. هدف شما هرچه که باشد، باید شفاف باشید و کاربران خود را در همان جهت راهنمایی کنید.

 

استراتژی تولید محتوا چیست؟

هنگام ارسال هر پستی در سایت که باید از دستورالعمل های بالا پیروی کنید، به یک استراتژی تولید محتوا نیز نیاز دارید. از استراتژی محتوا چه چیزی را باید بفهمیم؟ هدف استراتژیست بودن از جمله:
نوع محتوا برای پست
کلمات کلیدی را هدف قرار دهید
تاریخ انتشار
چگونه محصول
کاربران را هدف قرار دهید
هنگام بحث در مورد سئوی محتوا، درک این نکته مهم است که بهینه سازی محتوا به تنهایی کافی نیست. یک استراتژی محتوای مناسب بر اساس تولید محتوای منظم ایجاد می شود. رقابت در این زمینه شدید است و اگر می خواهید در بین رقبای خود رتبه خوبی کسب کنید، به بازاریابی محتوای بسیار قوی نیاز دارید.
ایجاد محتوا به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای بهبود رتبه سایت شما در گوگل است. ثابت شده است که وب سایت هایی با بخش وبلاگ فعال ترافیک بیشتری را از نتایج جستجو دریافت می کنند.
اکنون که می دانید چگونه محتوای سئو ایجاد کنید و یک استراتژی تولید محتوا ایجاد کنید، وقت آن است که شروع کنید و جایگاه برند خود را در بین رقبای خود تثبیت کنید. مسیر شما شامل:
روش های کارایی محتوا
استراتژی های لینک سازی
مرتباً رتبه سایت را برای کلمات کلیدی بررسی کنید
برنامه ای برای تقویت محتوای سایت
این استراتژی ها را تکرار کنید

 

منبع: https://yaseomi.com

  انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 85

برچسب های مهم

مقالاتی درباره کسب و کارهای مختلف

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما