همه چیز درباره صادرات هیدروکربن‌ در ایران


همه چیز درباره صادرات هیدروکربن‌ در ایران

‌کشور ایران به دلیل بهره‌مندی از ذخایر سرشار از نفت و گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وجود منابع متعدد نفت و گاز در سرتاسر کشور موجب شده است که سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط، با فرآوری مشتقات این محصولات ارزشمند اقدام به فروش ان‌ها به دیگر کشورهای منطقه کنند. این مواد از جمله محصولات آلی هستند که در ترکیب آن‌ها تنها اتم‌های کربن و هیدروژن مشاهده می‌شود. هیدروکربن‌ها از جمله محصولات بسیار مهمی هستند که در صنعت صادرات نفت و گاز از اهمیت بسیاری برخوردارند. بنابراین مسئولین می‌توانند از طریق صادرات هیدروکربن به صورت اصولی تحول مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کنند. درواقع از هیدروکربن‌ها و مشتقات آن‌ها در صنایع گوناگون برای تولید محصولات مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به محصولات ارایشی و بهداشتی، صابون‌ها و پلاستیک‌ها اشاره کرد.
کشورها به دلایل مختلفی همچون کمک به اقتصاد خود و تعامل با بعضی از کشورها به صادر کردن یک سری از منابع موجود در کشور خود روی می‌آورند. کشور ایران به دلیل وجود منابع فراوان خدادادی نفت و گاز و قرارگرفتن چندین چاه نفت در کشور توانسته در رتبه دوم برای صادرات گاز و رتبه سوم در صادرات بنزین قرار بگیرد که بتواند رتبه بالایی را در جدول صادرات مواد نفتی به دست آورد.
گاهی اوقات به‌جای خام‌ فروشی مواد از محصولات ساخته شده توسط این مواد خام به شکل‌های قابل مصرف می‌توان استفاده کرد و این کالاها را صادر کرد و با این کار به اقتصاد و شناخته شدن کشور در جهان کمک کرد. هیدروکربن یکی از موادی است که قابلیت صادر کردن به کشورهای فاقد این مواد را دارد و می‌تواند یکی از سودآورترین منابع صادراتی باشد. همچنین از هیدروکربن‌ها و مشتقات آن در صنایع گوناگون برای تولید محصولات مختلفی از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع صابون‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌کنند. ما در این مقاله سعی داریم که برای شما در مورد صادرات هیدروکربن بیشتر صحبت کنیم در ادامه ما را همراهی کنید.

 

هیدروکربن و انواع آن

در تعریف هیدروکربن‌ها باید بگوییم که در علم شیمی دسته‌ای از مواد آلی هستند که در ترکیب آنها تنها اتم‌های کربن و هیدروژن مشاهده می‌شود. هیدروکربن‌ها به دلیل طول زنجیر هیدروکربنی و نحوه پیوند میان اتم‌هایشان، خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی دارند.
هیدروکربن‌ها در دو دسته آروماتیک و آلیفاتیک وجود دارند که نوع آلیفاتیک از مواد نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می‌شود و می‌توان آنها را در طبیعت پیدا کرد. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مواد تجدیدناپذیر بوده و قابلیت تولید مجدد را ندارند، در واقع از جمله موادی هستند که انسان قابلیت ساخت آنها را ندارد و در زندگی امروزه در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون این مواد نقش مهمی دارند. از هیدروکربن سبک و هیدروکربن سنگین میتوان به عنوان انواع هیدروکربن نام برد.
از مهم‌ترین کاربردهای آنها می‌توانیم به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی همانند انواع صابون‌ها، پلاستیک‌ها، حشره‌کش‌ها و همچنین به‌عنوان سوخت برای وسایل حمل‌ونقل اشاره کرد.
هیدروکربن‌های آروماتیک از قطران زغال سنگ به دست می‌آید. کشور ایران در زمینهٔ تولید و صادرات هیدروکربن و مشتقات آن به خودکفایی کامل رسیده و همین امر توانسته اقتصاد کشور ایران را تغییر و به بهبود آن کمک شایانی کند. با وجود مصارف متعدد این مواد و همچنین کاربرد آن در موارد مختلف طبق آخرین تحقیقات که توسط دانشمندان صورت‌گرفته این موضوع به اثبات رسیده که این مواد می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد و همچنین آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط زیست و انسان وارد نماید.

 

مشتقات هیدروکربن و کاربردهای آن

بنزین یک هیدروکربن سبک است که به‌عنوان یک ماده مصرفی و سوختی برای اتومبیل استفاده می‌شود به همین دلیل کشورهای مختلفی که از منابع نفت و گاز محروم هستند یا منابع کمی در اختیار دارند مجبور به وارد کردن این ماده به کشور خود می‌شوند.
ایران به دلیل وجود منابع فراوانی که دارد می‌تواند به کشورهای دیگر هیدروکربن صادر کند. صادرات مشتقات هیدروکربن به کشورهای همسایه و نزدیک یعنی کشور عراق باعث رونق اقتصادی در کشور شده است، این امر بیشتر از زمان خودکفا شدن ایران در تولید این ماده آغاز شده است.
در راس هیدروکربن‌های صادراتی و سنگین گازوئیل‌های ۵۰۳ هزار ppm قرار گرفته که به ‌عنوان سوخت موتورهای دیزلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه ایران به این محصولات را به دیگر کشورها صادر می‌کند و این مواد را به دست مصرف کنندگان در سایر کشورها می‌رساند.
از کاربردهای دیگر مواد هیدروکربنی می‌توان به وایت اسپریت‌ها اشاره کرد که به‌عنوان حلال و رقیق‌کننده یا مواد شوینده سطح فلزی از آنها استفاده می‌شود، این محصولات دارای تنوع زیاد هستند و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده افراد متفاوت قرار می‌گیرند. همچنین در صنایعی همچون نقاشی کاربرد فراوانی دارند.
از دیگر استفاده‌های هیدروکربن می‌توان به نفت بی بو و حلال‌های ویژه نیز اشاره کرد که در زمینه تولید رنگ و رزین لاک، واکس و پولیش بسیار پرکاربرد هستند و یکی از موارد پراهمیت در این صنایع به شمار می‌روند. ایران بیشترین صادرات هیدروکربن را به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق دارد.

 

صادرات هیدروکربن‌

همان‌طور که اشاره کردیم صادرات یکی از موضوعات مهم در اقتصاد کشورها و همچنین در موضوع تجارت بین‌الملل است که کشورها به دلایل مختلفی محصولات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند و می‌توانند از این طریق درآمد خوبی را به دست بیاورند.
از مهم‌ترین صادرات در زمینه مواد نفتی، صادرات هیدروکربن است که در صنایع و تجارت‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. صادر کردن مواد هیدروکربنی بیشتر در کشورهایی که در زمینه استخراج موادی همچون نفت و گاز پیشرو هستند و امکانات فراوانی در این زمینه در اختیاردارند به سایر کشورها صورت می‌گیرد.
کشور ایران توانسته طی چندین سال گذشته به یکی از مهم‌ترین کشورها در زمینه تولید و صادرات تبدیل شود و در این زمینه به خودکفایی برسد که این ماده باارزش را به‌عنوان سوخت و کاربردهای دیگر در صنایع استفاده می‌شود به دست مصرف‌کنندگان در دیگر کشورها برساند و همچنین به اقتصاد کشور خود کمک کند، ایران بیشترین صادرات را به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق دارد. امیدواریم که خواندن این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند.

 

منبع: https://rawshan.com/hydrocarbon-exports/

  انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 482

برچسب های مهم

مقالاتی درباره کسب و کارهای مختلف

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما