انواع فیلترهای تصفیه آب و آشنایی با کاربرد آنها


انواع فیلترهای تصفیه آب و آشنایی با کاربرد آنها

آب آشامیدنی سالم برای مصرف انسانها باید دارای ویژگیهای ظاهری و شیمیایی خاص باشد. به طور مثال ظاهر آب باید کاملاً تمیز و شفاف باشد و انواع املاح و آلاینده های معدنی، صنعتی، کشاورزی و غیره از آن جدا شود. طبق تحقیقات انجام شده، بیماری‌های ویروسی و میکروبی در آب آشامیدنی از عوامل اصلی بیماری‌های مختلف از حصبه، و با، بیماری‌های کلیوی و غیره می‌باشند. آب و هوا و خاک سالانه 40 درصد از مرگ و میرها را باعث می‌شود!
از این رو، افراد سلامت به طور مستقیم به کیفیت آب آشامیدنی مورد استفاده آن‌ها هستند. به منظور تهیه آب آشامیدنی سالم با ویژگی های استاندارد، از فیلترهای تصفیه آب استفاده می شود. در این مقاله از کارخانه پالایه سازان، به معرفی کاربردهای فیلتر آب و انواع آن‌ها پرداخته شده است.
انواع مختلفی از سیستم تصفیه آب خانگی در بازار موجود است و هر یک از آنها از فناوری‌های مختلف تصفیه آب برای تولید آب سالم‌تر، ایمن‌تر و بهتر برای شما و خانواده شما استفاده می‌کنند.
اما، آیا می‌دانید در میان بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی کدامیک برای شما بهتر است؟ و یا کدام دستگاه بهترین ترتیب فیلتر را برای تصفیه آب دارد؟
با وجود اینکه روز به روز آلودگی‌های موجود در آب به دلیل عوامل صنعتی و محیطی بیشتر می‌شود، به همین دلیل برای ما بسیار مهم است که در مورد فناوری‌های مختلف تصفیه آب بیشتر بدانیم و با انواع دستگاه‌ها و انواع فیلترهای تصفیه آب از خود محافظت کنیم. قبل از هر کاری دوست داریم تا درباره مزیت استفاده از تصفیه آب در خانه صحبت کنیم و بعد سراغ معرفی انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب برویم.

 

دلیل استفاده از سیستم تصفیه آب در خانه چیست؟

اولاً، هزینه عملیاتی سیستم تصفیه آب خانگی و آب تصفیه شده در مقایسه با آب معدنی بظطری بسیار کمتر است. بله، برای خرید دستگاه تصفیه آب در ابتدا باید پول بیشتری هزینه کنید، اما قطعاً صرفه جویی قابل توجه چند ماهه را نسبت به آب معدنی بطری خواهید داشت.
بعد، مشکل مصرف آب معدنی بطری فقط در مورد هزینه نیست، بلکه بطری‌های پلاستیکی آن است که به سختی قابل بازیافت هستند و باعث آلودگی جدی زمین دوست داشتنی ما می‌شوند!
اگر می‌خواهید در آلوده کردن محیط زیست سهم کمتری نسبت به باقی افراد کره زمین داشته باشید، یک دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه کنید و هرچه زودتر از آب معدنی بطری دور شوید.
در آخر، برای راحتی خود سراغ خرید دستگاه آب تصفیه کن بروید، مخصوصاً اگر خانواده بزرگی دارید. چرا باید بنزین و وقت خود را برای خرید آب بطری در فروشگاه‌های مواد غذایی هدر دهید، در حالی که می‌توانید آب آشامیدنی تمیز و ایمنی را درست از شیر آب یا چاه خصوصی خود داشته باشید؟
اما تمام این مزایا را برای شما، همین فیلترها به وجود می‌آوند و آب را سالم برای مصرف شما آماده می‌کنند. با این حساب، دستگاه تصفیه آب چه فیلترهایی دارد و هر کدام برای چه منظور در دستگاه هستند. همچنین ترتیب قرار گرفتن فیلترهای دستگاه تصفیه آب در دستگاه‌های مختلف به چه صورت است؟

 

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب

فیلتر پلی پروپیلن (مرحله اول)

از فیلتر پروپیلن یا فیلتر pp برای از بین بردن مواد فیزیکی نسبتاً درشت استفاده می‌شود. موادی مانند سنگریزه‌ها، شن، ماسه، گل، جلبک‌ها، لجن و اکسید آهن لوله‌ها، در لا به لای بافت فیلتر پلی پروپیلن گیر می‌کنند و فیلتر می‌شوند. فیلتر پلی پروپیلن یا فیلتر pp الیافی از پروپیلن دارد که ذرات نامطلوب شناور موجود در آب را به خود جذب می‌کند‌ که به همین علت فیلتر الیافی نیز نامیده می‌شود. به دلیل آن که از بین بردن مواد فیزیکی موجود در آب جزءِ مراحل ابتدایی تصفیه آب ، تصویه آب است، به فیلتر الیافی، فیلتر مرحله‌ی اول نیز می‌گویند. ذرات درشت‌تر در قسمت‌های بیرونی‌تر و ذرات ریزتر در قسمت‌های درونی این فیلتر قرار می‌گیرند و از آب جدا می‌شوند. از فیلتر الیافی در صنعت به عنوان مرحله‌ی پیش تصفیه استفاده شده و در صنایع مختلف از جمله صنایع بهداشتی، دارویی و مواد غذایی مورد استفاده‌ی وسیعی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که عملکرد این فیلترها صرفاً محدود به حذف عوامل فیزیکی نامطلوب از آب بوده و هیچ ‌تأثیری بر روی مواد شیمیایی و یا از بین بردن باکتری‌ها ندارند. به دلیل کاربرد زیادی که این فیلترها در حذف مواد فیزیکی و درشت دارند، زودتر از سایر انواع فیلترها عمر مفیدشان به پایان می‌رسد؛ به طوری که معمولاً در یک بازه‌ی زمانی بین 3 تا 6 ماه باید تعویض فیلتر تصفیه آب گردند.

 

فیلتر کربن پودری (مرحله دوم)

فیلترکربن پودری یا فیلتر udf از جنس نارگیل بوده که از مواد موجود در پوسته‌ی آن ساخته می‌شود. این فیلتر درتصفیه اب ، تصویه آب بیشتر برای حذف حشرات و باکتری‌هایی به کار می‌رود که رنگ، بو و مزه‌ی آب را تغییر می‌دهند و در آن حالت نامطلوب ایجاد می‌کنند. فیلتر کربن پودری از جنس پوسته نارگیل همچنین مواد شیمیایی نامطلوبی را که در آب وجود دارند، از بین می‌برد. تصفیه خانه‌های شهری به دلیل آن که در مقیاس بالا آب را تصفیه می‌کنند، از مواد سم‌زدایی مانند کلر برای کشتن میکروب‌ها استفاده می‌کنند. اما کلر در نوع خود یک ماده‌ی سمی ‌بوده و استفاده از آب‌های تصفیه شده‌ی شهری بدون استفاده از دستگاههای تصفیه آب در بلند مدت سبب نفوذ کلر به بافت‌های گوشتی و پوستی بدن شده و به سلامتی آسیب‌های جدی وارد می‌سازد. فیلتر کربن پودری از جنس نارگیل قابلیت این را دارد تا مواد سمی‌ مانند کلر و همچنین سایر موادی که برای کشتن حشرات و آفت‌های موجود در آب استفاده می‌شود را از بین ببرد و آبی پاکیزه را برای شما فراهم کند. فیلتر کربن پودری را علاوه بر پوسته‌ی نارگیل از پوسته‌ی بادام زمینی یا پوسته‌ی گردو نیز می‌سازند. این فیلترها دارای ذرات بسیار ریز کربن بوده که قابلیت جذب‌کنندگی بالایی دارند و هنگامی‌که آب از بین این ذرات به هم فشرده شده عبور می‌کند، مواد شیمیایی آن جذب کربن‌ها می‌شود. در دستگاه تصفیه آب صنعتی این فیلترها را از جنس زغال چوب یا زغال سنگ می‌سازند که شامل‌ ترکیبات غنی کربن است.

 

فیلتر کربن بلاک (مرحله سوم)

فیلتر کربن بلاک یا فیلتر cto فیلتری است که از مواد گیاهی مانند پوست نارگیل یا پوست گردو تهیه می‌شود و به صورت استوانه‌ای یک تکه ساخته می‌شود. فیلتر کربن بلاک از جنس پوسته نارگیل کربن اکتیو فشرده شده‌ای است که میلیون‌ها منفذ ریز دارد و با عبور آب از این منافذ خواص نامطلوبی مانند بو، طعم و کلر آب از بین می‌رود. برخلاف بعضی از فیلترهای دیگر که بودن یا نبودن ‌آن‌ها در انجام فرآیند تصفیه اب ، تصویه اب ضروری محسوب نمی‌شود، فیلتر کربن بلاک یکی از فیلترهای ضروری است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد، تصفیه آب ، تصویه آب ناممکن خواهد بود. به دلیل آن که فیلتر کربن بلاک زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهی را در فرآیند تصفیه آب ایفا می‌کند، برای آب‌های شهری معمولاً هر شش ماه یکبار باید تعویض فیلتر آب تصفیه کن گردد. استفاده از‌ترکیبات طبیعی گیاهی پوسته نارگیل سبب می‌شود تا آب عاری از هرگونه ماده شیمیایی شود و برای سلامتی عوارض نامناسبی وجود نداشته باشد.

 

فیلتر ممبران (مرحله چهارم)

فیلتر ممبران یا فیلتر membrane وظیفه‌ی از بین بردن آلودگی‌های محلول را در تصفیه آب خانگی برعهده دارد. این آلودگی‌ها موادی مانند میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و همچنین نیتریت‌ها را شامل می‌شوند که ورود ‌آن‌ها به بدن انسان می‌تواند بیماری‌های زیادی را به بار بیاورد. انگل‌های موجود در آب اگر وارد بدن شوند، در آن تکثیر شده و به قسمت‌های مختلف نفوذ می‌کنند. همچنین نیتریت‌ها موادی سمی‌ هستند که تهدید جدی برای سلامتی بدن انسان محسوب می‌شوند. به همین دلیل فیلتر ممبران با از بین بردن این مواد و همچنین سایر فلزات سنگین و مضر، نقش مهمی ‌را در حفظ سلامتی آب آشامیدنی ایفا می‌کند. فیلتر ممبران از چند لایه با ضخامت کم که به صورت فشرده بر روی هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است و به صورت حلقوی مارپیچ به دور لوله‌ای با شکل استوانه پیچانده شده است. فیلتر ممبران تقریبا می‌تواند تا 98 درصد از آلاینده‌هایی را که در آب وجود دارد، از بین ببرد.

 

فیلتر پست کربن (مرحله پنجم)

به فیلتر پست کربن فیلتر کربن نهایی یا فیلتر کربن خطی نیز گفته می‌شود. علت نام‌گذاریفیلتر post carbon به فیلتر کربن نهایی آن است که در دستگاه‌ تصفیه آب پنج مرحله‌ای، از این فیلتر در مرحله‌ی پنجم استفاده می‌شود. فیلتر پست کربن وظیفه‌ی از بین بردن بوی بد و مزه‌ی نامناسب آب را بر عهده دارد. البته بو و طعم نامناسب آب که در این مرحله از بین می‌رود، ناشی از ماندن آن برای مدت طولانی در منابع آب است. در مرحله‌ی پنجم، آب از 4 فیلتر قبلی عبور کرده و به همین دلیل تقریباً پاکسازی شده است؛ در نتیجه آبی که از فیلتر کربن نهایی عبور می‌کند، معمولاً آبی سالم است. این مسئله سبب می‌شود تا عمر فیلتر پست کربن نسبت به فیلترهایی که در مراحل قبل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر باشد. فیلتر پست کربن برای تصفیه آب خانگی تا حداکثر دمای 50 درجه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما آب با دمای بالاتر سبب کاهش خاصیت فیلترینگ این نوع از فیلترها می‌شود و از عمر مفید ‌آن‌ها کم می‌کند. معمولاً عمر مفید فیلترهای پست کربن تا یک سال است و پس از آن خاصیت خود را از دست می‌دهند و باید تعویض فیلتر تصفیه آب شوند.

 

فیلتر مینرال

فیلتر mineral یا فیلتر مینرال یکی از فیلترهای کاربردی و جالب است که وظیفه‌ی حفظ مواد معدنی آب را برعهده دارد. سایر فیلترها به دلیل خاصیت پالایندگی بالا، املاح موجود در آب را به خود جذب می‌کنند که این فرآیند اگرچه باعث ایجاد آبی سبک می‌شود، اما به هرحال بخش زیادی از املاح مفید موجود در آب نیز از بین می‌روند. فیلتر مینرال قابلیت آن را دارد تا مواد معدنی مهمی‌ را که در آب وجود دارند و برای بدن مفید هستند، به آب برگرداند. به همین دلیل به فیلتر مینرال فیلتر مواد معدنی یا فیلتر قلیایی نیز گفته می‌شود. اما شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که فیلتر مینرال چگونه می‌تواند مواد معدنی از بین رفته در مراحل قبلی فیلتر را به آن برگرداند؟ پاسخ بسیار ساده است؛ این فیلتر بر اساس شبیه‌سازی عبور جریان آب از مسیرهایی که دارای سنگ‌های معدنی هستند طراحی شده است. آبی که از برف‌ها سرازیر می‌شود و در مسیر رودخانه‌ها جاری می‌شود، مانند آب چشمه دارای خاصیت معدنی است و این خاصیت را از سنگ‌هایی که در مسیر خود از ‌آن‌ها عبور می‌کند، می‌گیرد. در فیلتر مینرال نیز درصدی از سنگ‌های معدنی مفید استفاده شده که سبب می‌شود آب تصفیه شده خاصیت معدنی نیز داشته باشد. برای نمونه می‌توان به برخی از مواد معدنی موجود در فیلتر قلیایی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد. این مواد معدنی پس از عبور آب از این فیلتر به آن اضافه می‌شوند و به آب خاصیت قلیایی یا بازی می‌بخشند. خاصیت قلیایی آب برای سلامتی بدن انسان می‌تواند مفید واقع شود. این کار در فرآیندی تحت عنوان تنظیم ph آب اتفاق می‌افتد که سبب می‌شود آب خاصیت آنتی اکسیدانی و یا ضد سرطانی پیدا کند. همچنین از بین بردن چربی‌های نامطلوب موجود در آب سبب شده تا فیلتر مینرال یکی از بهترین انواع فیلترهای تصفیه آب به شمار آید. معمولا عمر مفید فیلتر قلیایی تا دوسال است و پس از آن باید تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب گردند.

 

منبع: https://www.palayesazan.com

  انتشار : ۸ اسفند ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 140

برچسب های مهم

مقالاتی درباره کسب و کارهای مختلف

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما